Welkom op SmoothiesMaken.nl
Leuk dat je Smoothies gaat maken!
Groene Smoothies Fruit Smoothies

Groene Smoothies

Lekker en gezond: de perfecte combinatie!

Smoothies zijn verse fruit en groente drankjes die erg gezond zijn. Door het drinken van een smoothie krijg je op een makkelijke en lekkere manier vitamines, mineralen en vezels binnen. Dit geldt alleen voor verse smoothies, niet voor voorverpakte flesjes en pakjes uit de supermarkt. Het voordeel van zelfgemaakte smoothies is dat je eindeloos kunt variëren met de ingrediënten er zal dus altijd wel een smoothie zijn die jij lekker vindt. Hierdoor zal het drinken van een smoothie niet snel saai worden, omdat je dus eindeloos kunt variëren met de ingrediënten en andere toevoegingen. Smoothies drinken is dus een makkelijke én lekkere manier om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

groene smoothies

Een smoothie wordt gemaakt van gepureerde vruchten en/of groenten, daarnaast worden er ook vaak andere producten aan toegevoegd om de smoothie meer smaak, textuur of volume te geven zoals water, melk, yoghurt of kwark maar ook eiwitpoeder, cacaopoeder, pindakaas, honing, kokosrasp, noten, zaden en pitten. Vaak worden er bevroren stukken fruit gebruikt, omdat zo de structuur van de smoothie wat dikker en romiger is, ook blijft de smoothie dan langer koud. Een smoothie wordt bereid in een blender, mixer of keukenmachine, zodat alle ingrediënten goed gepureerd en door elkaar gemengd worden.

spinazie
groente smoothie
kiwi smoothie

Fruit Smoothies

Twee stukken fruit per dag Afvallen is zeker mogelijk

Tegenwoordig zijn de groene smoothies ook steeds populairder, dit zijn smoothies op basis van verschillende groenten die op smaak gebracht worden met onder andere fruit. Tegenwoordig eten mensen steeds minder groente (en fruit) door het drinken van een groene smoothie kun jee heel makkelijk voldoende groente en fruit binnen krijgen. Een ander voordeel van en drinken van een groene smoothie is dat rauwe groente gezonder is dan gekookte of op een andere manier verwarmde groente. Rauwe groente is vele male rijker aan enzymen, vitamines en mineralen, dit komt omdat een groot deel verloren gaat tijdens het kookproces, zonde dus! Het drinken van een groene smoothie lijkt misschien niet zo lekker maar je kunt beginnen met fruit smoothies en hier steeds wat meer groente aan toevoegen zodat je went aan de smaak.

fruit smoothie

Appelazijn zorgt er dus voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je hier geen last van zult hebben. Als laatste zorgt appelazijn ervoor dat je spijsvertering verbeterd, hoe actiever de spijsvertering, hoe meer vet u kunt verbranden. Ook zorgt appelazijn ervoor dat de afvalstoffen sneller afgescheiden worden, hierdoor zul je wel wat vaker moeten plassen want afvalstoffen worden afgevoerd via de urine. Het helpt dus ook je lichaam te reinigen.

lekkere smoothies

Wanneer je wilt afvallen kan het drinken van smoothies fijn zijn, je kan bijvoorbeeld een ontbijt, lunch of tussendoortje vervangen door een gezonde smoothie. Wanneer je een extra schepje eiwitpoeder toevoegt, geeft het een extra lang verzadigd gevoel. Daarnaast is het natuurlijk een goede aanvulling naast je dagelijkse voeding of dieet. Tijdens een dieet krijgen mensen vaak te weinig voedingsstoffen binnen, het drinken van smoothies kan hierdoor bijdrage aan je algehele gezondheid. Let wel op met (te veel) fruit smoothies, fruit bevat fructose (suiker) wanneer je wilt afvallen is het beter om niet te veel suiker te eten. Groene smoothies met minder fruit is dan een betere optie dan een smoothie die volledig uit fruit bestaat.

aardbeien smoothie

De gezondheidsvoordelen van fruit smoothies zijn vergelijkbaar met het eten van een gewoon stuk fruit, het moet dan wel een verse smoothie zijn dus niet uit een pakje of flesje uit de supermarkt. Groene smoothies daarentegen zijn wel gezonder dan het eten van gekookte of verwarde groente, omdat tijdens het verhitten van groente veel gezonde stofjes verloren gaan.

Smoothies Maken in 4 Stappen

Maak slimme keuzes voordat je begint

  • groente smoothies

    Stap 1.

    Ingrediënten

    De verse groente of het verse fruit is de basis van je smoothie. Je kunt een smoothie op twee manieren benaderen. Of je haalt de ingrediënten voor een smoothie die je vooraf al in gedachte hebt. Of je haalt ingrediënten die je lekker (en/of gezond) vindt en daarmee ga je zelf je smoothie samenstellen. Maak vooraf je keuzes!

  • watermeloen smoothie

    Stap 2.

    Voorbereiding

    Snijd alle groente en fruit in (ongeveer) even grote stukjes. Bepaal of je water of een andere drank eraan toevoegt of dat je 100% groente en fruit gebruikt. Als je er voor kiest om water of een andere drank toe te voegen, zorg dan dat die koud staat en je eventueel ijsblokjes in de vriezer hebt.

  • fruit-smoothie

    Stap 3.

    Smaakmakers

    Je kunt smoothies altijd nog meer op smaak brengen door ingrediënten zoals honing, zaden, cocos, cacau, eiwitpoeder met allerlei verschillende smaken. Kortom ontzettend veel mogelijkheden. Wij hebben de lekkerste selecties gemaakt van bekende, maar ook onbekende smoothies.

  • groene smoothie

    Stap 4.

    Genieten

    Gooi alles in de blender en mix het door elkaar. Je kunt zelf bepalen of je alles helemaal fijn wilt malen of dat je een iets grovere structuur lekkerder vindt en het fruit ietwat intact houdt. In principe mix en maal je bij een smoothies alles goed door elkaar tot het makkelijk drinkbaar is!

  • Begin
    Met Smoothies
    Maken

Begin vandaag met Smoothies Maken

Ontvang nu Gratis SmoothieBoek! Laat je gegevens hieronder achter en check je e-mal.